Rozhodujete se při volbě dopravního prostředku také s vědomím, že můžeme něco změnit, zlepšit životní prostředí, své zdraví, nebo je tím hlavním pohodlí?
V době zhoršených rozptylových podmínek se častěji zabýváme otázkami kvality ovzduší, které dýcháme. V médiích se objevují informace o tom, kdo a kolik škodlivin do ovzduší vypouští. Jednou z hlavních příčin znečištění ovzduší je ale i doprava. To, že k němu tak přispívá různou měrou, byť malým dílem, téměř denně, každý z nás, činí téma znečišťování ovzduší dopravou zvláště citlivým.
Nech auto doma je kontaktní částí projektu Zdravě po Ostravě. Cílem této kampaně je oslovit motoristy s přímou výzvou, aby více využívali veřejnou hromadnou dopravu, a současně poděkovat těm, kteří již zdravě po Ostravě jezdí.
Automobily produkují emise látek znečišťujících ovzduší. Negativní účinky na zdraví mají zejména těkavé organické látky, suspendované částice PM (především malé frakce), oxidy dusíku (které jsou jednou z příčin vzniku fotochemického smogu) nebo těžké kovy. Všechny automobily, které jsou poháněny fosilními palivy, jsou také jedním z významných zdrojů skleníkových plynů, a přispívají tak k ovlivňování klimatu Země. Oxid uhličitý je přirozeným produktem spalování uhlíkatých paliv.
Náklady na pořízení a provoz automobilu jsou jedním z největších výdajů v rodinném rozpočtu, přesto téměř každá rodina vlastní alespoň jeden. V evropských městech jsou čím dál populárnější systémy, kdy obyvatelé mají možnost využít automobil, aniž by jej museli vlastnit. K snížení potřeby vlastnictví auta přispívají také systémy podpory cyklistiky, zejména bikesharing a dostatek parkovacích míst pro kola.
Dnešní doba se vyznačuje také nedostatkem pohybu, osobní automobilová doprava k tomu ve značné míře přispívá. Jsou zaměstnání, kdy se bez automobilu neobejdeme, nicméně v řadě případů lze cestu do práce využít také k aktivnímu pohybu a udělat něco pro své zdraví.
VÍTE, ŽE
- V Ostravě je 60 % podíl městské hromadné dopravy provozován bezemisně (tramvaje, trolejbusy a elektrobusy)?
- Dopravní podnik Ostrava zavádí opatření ve vozidlech MHD, zlepšující komfort a bezpečnost cestujících (operativní úklid, bezpečnostní kamery atd.)?
- S platební kartou nemusíte řešit nákup papírových jízdenek, platba je možná přímo ve vozidle?
- Město Ostrava přispívá na zajištění kvalitní dopravní obslužnosti cca 1 miliardu korun ročně?